Tunnetko kuluttajan oikeudet autokaupassa? Autossa katsotaan olevan virhe silloin, kun sen ei voida katsoa vastaavan sitä, mitä autosta on ennen kauppaa sovittu ja miten myyjä sitä on kuluttajalle markkinoinut. Kuluttajansuojalain mukaan virheellisyyden määrittävä ajankohta on kaupan kohteen luovutushetki, mutta virheen oletetaan olleen autossa jo tavaran luovutushetkellä, mikäli autossa ilmenee virhe 12 kuukauden kuluessa tästä ajankohdasta.
Virheen kuuluessa myyjän vastuun piiriin ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Jos myyjä ei näin toimi, ostajalla on oikeus joko hinnanalennukseen tai kaupan purkuun. Olemme hoitaneet useita autokauppaan liittyviä riita-asioita ja autamme mielellämme sinua kohdatessasi ongelmia kaupan johdosta. Mikäli olet ottanut autoosi kaskovakuutuksen, se yleensä kattaa riidan selvittelystä sinulle koituvat kustannukset suurilta osin.
Ohjeita autokauppaan
Auton ostaminen on merkittävä investointi, ja ostajan tulee olla tietoinen siitä, mitä hän ostaa. Seuraavassa on muutamia ohjeita autokauppaan liittyen, joilla voit edesauttaa onnistuneen kaupan tekemistä:
- Ennen kuin ostat auton, tutki sen historiaa. Auton rekisteriin merkittyjä tietoja voit tarkistaa useiden palveluntarjoajien kautta. Tarkista erityisesti mahdolliset kolarivauriot, sekä mittarilukeman oikeellisuus
- Varmista, että olet ostamassa autoa rekisteriin merkityltä omistajalta. Näin vältyt ongelmilta autoon liittyvien maksuvelvoitteiden, kuten ajoneuvovero ja liikennevakuutus, suhteen.
- Ota selvää auton varusteluista: Varmista, että tarkistat auton varusteet ennen kaupan solmimista. Tarkista autossa olevat turvavarusteet ja muut lisävarusteet, kuten ilmastointi ja navigaattori, sekä kesä- ja talvirenkaiden kunto.
- Varmista auton kunnossapito: Tarkista auton huoltohistoria ennen kaupan solmimista. Varmista, että autolla on ollut säännöllisiä huoltoja, ja että sen kunto on tarpeitasi, sekä myyjän kertomaa vastaava.
- Tarkista auton hinta: Vertaile auton hintaa muihin vastaaviin autoihin markkinoilla. Varmista, että maksat oikean hinnan, joka vastaa auton ikää, kuntoa ja muita ominaisuuksia.
- Käytä luotettavia autoliikkeitä: Valitse luotettava autoliike, joka on ollut liiketoiminnassa pitkään. Tämä edesauttaa sitä, että saat laadukkaan auton, josta on huolehdittu ja joka palvelee tarpeitasi.
- Kaupan solmimisen jälkeen sinun tulee 7 päivän kuluessa vakuuttaa auto, sekä tehdä viranomaiselle rekisteri-ilmoitus omistajan vaihdoksesta. Muista, että autoa vakuuttaessasi vapaaehtoinen kaskovakuutus useimmiten kattaa suurimman osan mahdollisessa riitatilanteessa aiheutuvista oikeudellisista kuluista.
Tavaran virheellisyyttä arvioidaan sen perusteella, millainen tavara on ominaisuuksiltaan tavaran luovutushetkellä. Myyjä vastaa virheestä, joka tavarassa on ollut tänä ajankohtana, vaikka virhe ilmenisi myöhemmin. Virheen oletetaan olleen olemassa tavaran luovutushetkellä, jos se ilmenee yhden vuoden kuluessa tästä ajankohdasta.
Kuinka toimia virhetilanteessa?
Näin toimit, jos havaitset autossa virheen kaupan teon jälkeen:
- Laki edellyttää, että ilmoitat myyjälle havaitsemastasi virheestä kohtuullisessa ajassa. Suositeltavaa on tehdä reklamaatio mahdollisimman pian, sillä muutoin riskinä usein on, että menetät oikeuden vedota virheeseen. Reklamaatio on hyvä tehdä kirjallisena esimerkiksi sähköpostilla, sillä asian riitautuessa tämä helpottaa todistamista siitä, että olet täyttänyt reklamaatiovelvollisuutesi ajoissa. Samoin on suositeltavaa, että lopetat auton käyttämisen, mikäli vika vaikuttaa siltä, että käytön jatkaminen voi pahentaa vikaa tai aiheuttaa lisävaurioita.
- Käytetyn auton kohdalla myyjän ensisijainen hyvityskeino on virheen korjaaminen. Tämä myyjän tulee tehdä kohtuullisessa ajassa, alentamatta auton arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. Jos auto joudutaan korjaamaan uusilla varaosilla, se usein tulee parempaan kuntoon kuin muut ominaisuuksiltaan vastaavat autot ja tällöin on mahdollista, että vastuullesi jää osa korjauskustannuksista. Jos virhettä ei voida korjata ja se on merkitykseltään vähäinen, virhe hyvitetään sen arvoa vastaavalla hinnanalennuksella.
- Jos virhe ei ole korjattavissa tai vika uusiutuu monta kertaa ja virheellä on vähäistä suurempi merkitys auton käytölle, taikka jos sinulle aiheutuva osa korjauskustannuksista on kohtuuttoman suuri, voi kyseeseen tulla kaupan purku. Tällöin auto palautuu myyjälle ja sinä saat maksamasi kauppahinnan takaisin.
- Edellä mainittujen lisäksi on hyvä muistaa, että voit olla oikeutettu saamaan vahingonkorvausta autossa olevan virheen johdosta sinulle aiheutuneesta vahingosta. Esimerkkinä tällaisesta on vianetsinnästä ja syyn selvittämisestä sinulle aiheutuneet kustannukset. Mikäli sinulla on perusteltu syy miksi tarvitset autoa virheen korjaamisen ajan, voi vaatia myyjältä velvoituksetta sijaisautoa. Mikäli myyjä ei vaatimukseen suostu voit vaatia häneltä korvauksena tarvittavat vuokra-auton kustannukset.
Anna Annian auttaa
Asianajajamme auttavat sinua mielellään, mikäli sinulla heräsi aiheen tiimoilta jotain kysyttävää. Tarjoamme sinulle 15 minuutin ilmaisen alkukartoituksen, jossa voit keskustella tilanteestasi asianajajamme kanssa. Voit ottaa meihin yhteyttä ilman sitoutumista matalalla kynnyksellä. Kokeneet juristimme ovat aina valmiina tarjoamaan ammattitaitoaan sinun avuksesi. Pyynnöstä voimme myös antaa sinulle hinta-arvion koko toimeksiannosta, jos päätät aloittaa yhteistyön kanssamme. Ota yhteyttä!