Joululahjoissa on usein ajatuksena lahjan saajan yllättäminen ja siksi useimmiten lahjan saajalta ei kysytä etukäteen mitä hän haluaa lahjaksi. Joskus taas kysymisestä huolimatta lahja ei ole juuri sitä, mitä lahjansaaja toivoi. Tällöin lahjan vaihto- ja palautusoikeus nousee kysymykseksi. Milloin lahjan voi palauttaa tai vaihtaa ja missä kunnossa?
Kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajaa, joka on ostanut tuotteen tai palvelun elinkeinonharjoittajalta eli ammatikseen tuotteita tai palveluja myyvältä taholta. Kuluttajansuojalaki mahdollistaa viallisen tai rikkinäisen tuotteen vaihdon tai palauttamisen, mutta toimivan tuotteen palauttamista se ei kaupasta ostettaessa mahdollista. Liikkeet voivat kuitenkin itse tarjota tätä laajempaa vaihto- tai palautusoikeutta ja usein esimerkiksi isommat ketjuliikkeet ovat valmiita vaihtamaan tai palauttamaan alkuperäisessä kunnossa olevan tuotteen. Useimmiten tuotteesta pitää olla kuitti tallella, mutta aina tätäkään ei vaadita.
Verkkokaupassa tuotteella on kuluttajansuojalain mukaan lähtökohtaisesti 14 päivän vaihto- ja palautusoikeus, sillä ostaja ei ole voinut tarkastella tuotetta etukäteen. Tällöin tuotteen voi palauttaa, vaikka siinä ei olisikaan mitään varsinaista vikaa. Jotkin verkkokaupat tarjoavat kuluttajansuojalakia laajempaa vaihto- ja palautusoikeutta.
Kannattaa siis olla tarkkana ja tarvittaessa selvittää liikkeiden vaihto- ja palautuskäytännöt etukäteen ennen lahjojen hankkimista.
Anna Annian auttaa
Asianajajamme auttavat sinua mielellään, mikäli sinulla heräsi aiheen tiimoilta jotain kysyttävää. Tarjoamme sinulle 15 minuutin ilmaisen alkukartoituksen, jossa voit keskustella tilanteestasi asianajajamme kanssa. Voit ottaa meihin yhteyttä ilman sitoutumista matalalla kynnyksellä. Pyynnöstä voimme myös antaa sinulle hinta-arvion koko toimeksiannosta, jos päätät aloittaa yhteistyön kanssamme. Ota yhteyttä!